Gør din menstruation lidt sjovere

"Jeg gider ikke, jo okay, nej ikke alligevel - giv mig pandekager, ej hellere is, men så bliver jeg tyk, så må jeg hellere træne, men det gider jeg ikke, men det er nok bedst alligevel, jeg ville hellere ligge i sengen, hvor er mine Panodiler, hvorfor græder jeg nu, hahah det var sjovt - gør det igen!"

4 dage fra helvede

4 dage med oppustet mave, diverse smerter og kramper! 4 dage hvor man føler sig komplet usexet og bare ikke særlig lækker og ting bare er lidt dumme og irriterende. De fleste piger kender det og vi tænker også ”åh nej allerede igen, det føles jo slet ikke, som om det var en måned siden sidst!” Man har mest af alt bare lyst til at lægge sig under dynen eller blive i lejligheden, men hverdagen går jo videre. Men vidste du, at det faktisk er ca. 10% af alle menstruelle kvinder, der har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen i ”perioden”, pga. diverse symptomer.


Udover følelsen af ikke at være særligt tiltrækkende, kan man også godt føle sig lidt energiforladt og det kan være lidt hårdt at komme til træning - man føler sig jo ikke super tilpas med sig selv og man er også lidt træt og måske kramper maven nu og her – og det jo ikke særlig fedt hvis det sker lige når man er nede og træne!

menstruation poledance pole fitness.jpg

ARH!

Og selvom vi ofte ikke vil indrømme det, så er er vores humør altså ofte også helt ustyrlig – vi kender alle sammen frasen ”Du er da godt nok lidt PMS i dag, hva´?” og ihh hvor bliver man da bare lige en lille smule mere træt og sur når man får det af vide! Men faktisk skal man huske ikke at lade menstruationen slå sig ud. Træning mindsker faktisk de symptomer der er ved menstruation, og det er da derfor heller ikke en hel dårlig ide at komme forbi træningscentret. Men nu tænker du måske: ”hvordan kan træning mindske mind utilpashed?” Det er simpelthen fordi kroppen under træning udsender en masse signalstoffer som Noradrenalin, Dopamin, Oxytocin og mange flere ”-iner”…. alle disse stoffer påvirker os forskelligt, nogle skaber tryghed og varme, andre booster vores opmærksomhed og motorik, mens andre hjælper os til at slappe af. Stofferne der udskilles ved træning er altså med til at sænke vores smertegrænse, så vi faktisk kan undgå nogle af de symptomer vi bøvler med under menstruation, eller de kan i hvert fald mindske dem lidt. Samtidig er træning – specialt træning som vi synes er sjovt - jo også kendt for at udsende en masse endorfiner som gør os glade, og det kan vidst godt være rimelig brugbart midt i sådan en PMS periode…

Men okay selvom vi ved vi burde tage af sted ned og træne så føler vi os jo stadig ikke lige på toppen. Uh ha og så skal man ned og træne pole fitness med en masse andre piger, knap så meget tøj på, tja man føler måske ikke at de korte shorts og den somme tider bare mave er super tiltrækkende i den periode. Men prøv og vend tanken om, det er primært kvinder der træner pole fitness, ergo kender vi jo alle sammen til følelsen. Så hvem er det egentlig der skulle pege fingre af dig i den situation? Det er der jo faktisk ikke en eneste som kunne finde på. Og det er nok det vi skal huske på, når vi har lidt svært ved at komme afsted. Hvis man så måske stadig synes at det med bare mave og shorts er lige i overkanten for de 4 dage, så stopper det jo heldigvis ikke muligheden for at træne. Du kan sagtens slippe afsted med en oversize t-shirt og et par lange bukser engang imellem – og skam også hos os!

yoga poledance pigeon pose

Så lad os blive enige om én ting: de dumme dage på måneden ikke skal stoppe os fra at føle os godt tilpas eller træne. Men lad os da i stedet tage ned og få rørt kroppen, hygge os og grine med de andre piger. Måske føler du ikke lige for poledance, men så kunne du jo tage os en styrke eller smidighedstime, hvor du rigtig kan få slappet af, strukket ud og pustet igennem med en stor trøje og et par hygge bukser. Eksempelvis er "Half Pigeon Pose", "Katten" og "Cobra" rigtig gode til at strække de rigtige muskler omkring maveregionerne og i lænden, og derved mindske nogle af smerter.
Se flere gode strækøvelser til at afhjælpe menstruationssmerter her

Så måske vi skulle begynde at tænke på at menstruation jo er en helt naturlig del af vores krop og lad os da i stedet prøve at vende de 4 dage til det bedste vi kan - så bliver humøret også bare et hak bedre og så bliver din næste menstruation bare en lille smule sjovere.

// Nina & Maibrit

DK
EN