Sådan får du din hovedstand

Tips til din hovedstand

Prøv denne balance hovedstand – den er perfekt at øve, hvis du en dag gerne vil begynde at øve din håndstand. Du behøver ikke engang løfte dine ben fra jorden - du kan bare arbejde med at opbygge styrken i din øvre ryg, arme og skuldre. Det handler nemlig om at opbygge styrken i både skuldre og core og vænne dig til at vende hovedet nedad. Du kan også lave den her øvelse foran en væg eller med en god ven, der kan holde øje med dig og spotte dig.

TIP NUMMER 1

Begynd med dine hænder og knæ på måtten. Sænk dine albuer til gulvet og saml dine fingre til en lille skål og således danner en halvcirkel med dine hænder. Åben op i dine albuer, så de danner en trekant og så du føler, at dine skuldre er stabile.

TIP NUMMER 2

Placer bagsiden af hovedet mod dine håndflader og toppen af dit hoved på måtten, så dit hoved er lodret med gulvet. Når hovedet og underarmene er stabile, skal du strække begge ben og gå med dine fødder mod dit ansigt så langt som muligt.

TIP NUMMER 3

Lav et lille hop eller brug dine core-muskler til at løfte dine hofter over skuldrene, og hold albuerne plantet fast på måtten. Start med at have bukkede ben. Når du føler, at du er stabil, så kan du løfte dit ene ben lige op mod loftet - hold dig her eller arbejd med at løfte dit andet ben op for at komme i fuld hovedstand.

At komme på hovedet og være i stand til at holde sig oppe er en sjov udfordring at øve sig på, men det kan også være lidt skræmmende. Alle har svært ved det første gang, og alle falder ud af det. Det gør ikke så meget - du skal bare fortsætte med at prøve, indtil din krop har forstået det. Når du har fundet din balance, er følelsen utrolig! Bare husk at øv det i eget tempo og lyt til din krop <3

DK
EN