Pole fitness for kvinder på 30+

Alt for ofte hører vi frasen: ”Jamen, jeg kan ikke pole dance, det er ikke for en på min alder…”, men hvor ved du egentlig det fra? Som man jo siger, så har man jo et standpunkt til man taget et nyt, så hvorfor ikke bare komme i gang?


PRIORITER TRÆNINGEN

Motivationen for at træne kan hurtigt forsvinde når man har travlt med job, børn, mand, karriere, hund, hus, volvo, familie, venner osv. Det er jo ikke ligefrem fordi vores samfund i dag giver os god tid til at være offline og faktisk gøre noget for os selv. Puha, ja det kan være noget af en mundfuld at skulle overskue og tage os af det hele. Men faktisk bør vi gøre noget ud af ikke at glemme træningen. Fordi en sund og stærk krop kan hjælpe os til at overskue og udføre alle vores mange daglige gøremål. Og det er ligegyldigt hvor gammel man er – hjernen tænker bedre, når kroppen har trænet. Så det vil faktisk være en rigtig god ide, at indlægge en times træning en gang hver anden eller tredje dag.

STYRKETRÆNING ELLER KREDSLØBSTRÆNING?

Ofte har vi en tendens til at fokusere på at træne mave og baller, da det er de områder kvindeidealet fokuserer mest på. Men hvis vi er svage i vores øverste del af kroppen, kan vi falde sammen i ryggen, og det kan give smerter i både skulder og ryg. Pole fitness fokuserer lige netop på, at hele kroppen hænger sammen og den skal derfor trænes som en enhed. Man bruger sammenhængen mellem kroppens muskler når man træner pole fitness og træningen er dermed ikke kun centreret om en enkelt muskelgruppe, men stort set alle på en gang og særligt vores core område – det er jo genialt! Men pole fitness er ikke kun styrketræning. Når man laver forskellige kombinationer i polestangen og øvelser på gulv, laver man også kredsløbstræning. Det er bestemt ikke unormalt, at blive forpustet og mærke hjertet banke, når man har danset rundt om stangen i et par minutter. En god blanding af styrke- og kredsløbstræning er godt for helbredet og du kan opnå begge dele ved at dyrke pole fitness.

STABIL CORE OG GOD BALANCE

Som tiden går, bemærker du sikkert, at din balanceevne er langt fra hvad den har været. Og her kommer pole dance igen ind i billedet. For når man træner pole fitness, arbejder man faktisk meget med det, der hedder postural kontrol- ja det lyder virkelig fornemt, men det er faktisk bare et ord, der dækker over alle de ting, der spiller ind på påvirkningen af vores balance, som forbedres når vi udfordrer den, eksempelvis ved at spinne rundt om poestangen.

For lige at give en hurtigt summering, så giver pole fitness altså dig på 30+ en bedre core, en højere mobilitet og bedre balance. Det jo næsten for godt til at være sandt, men nej nej! Og ikke nok med det. For udover det, kan det sporten i sig selv give dig ny motivation til at træne, da det er en helt anderledes træningsform og du vil opleve, at lysten til at forbedre sig i pole fitness disciplinen vil presse sig på. Og selvom man ikke lige har fået trænet de sidste på måneder eller endda år, så er det jo aldrig for sent at starte. Og hvis ikke denne artikel har fået dig helt overbevist endnu, så skader det da i hvert fald ikke at prøve en enkelt time. Tag en veninde under armen og meld jer til Pole Republic +30 hold … så skal vi nok overbevise jer!

Se bare Greta Pontarelli. Hun startede pole dance som 59 årig og har nydt sporten lige siden. I dag er hun 66 år! 

// Nina & Maibrit - Pole Republic

DK
EN