Har du ramt muren?

Motivationen er i top, du er lige startet til Aerial Hoop, Silk eller Pole og du flyver bare derudaf. Fra gang til gang kan du noget nyt, så hang du lige på hovedet, så kom du en smule længere op, så kravlede du helt op og nåede loftet og ja lykken har bare ingen ende! Du fortæller veninderne om det, kæresten, familien og er alle super stolte af dig.

polersofig.JPG

Du poster billede efter billede på Instagram, for nu kan du endelig være en del af #polersofIG og det ser jo bare så nice ud. Og der er da overhovedet heller ingen grund til ikke at vise hele verdenen hvor awesome din nye sport er og hvor awesome du er – for det er da egentlig et sejt, at du nu kan formå at koordinere både ben og arme og samtidig få den engang ”tunge” numse løftet op over hovedet.

Men så, stille og roligt, kommer den snigende… Som en lille skygge, der bliver mørkere og mørkere, følelsen af, at man bare ikke kommer videre. Nu gik det lige så strygende og nu føler du pludselig at du står stille. Det føles lidt som den onde djævel, der sidder på din ene skulder som man ser i tegnefilmene, og man tænker bare øv øv øv… Har du trænet pole fitness i et halvt til et helt års tid kender du helt sikkert til den her følelse, eller også kommer den nok snigende lige om et øjeblik. Oftest opstår disse små dumme murer, fordi vi mangler styrke eller smidighed til at komme videre, men kan også være fordi vores krop simpelthen mangler en smule hvile. Men frygt ikke, sådan har vi alle haft det og vi giver dig her 4 tips til hvordan du kommer over den lille, men alligevel begrænsende mur.

1. og måske nok vigtigste tip: Don’t give up!

Vi ved godt, at træning bare aldrig er lige så let at komme afsted til, når motivationen daler en smule, men hvis vi ikke kommer afsted og får trænet alligevel så bliver vi jo aldrig stærkere eller mere smidige til at nå det næste mål. Se det lidt som når toget stopper midt på en strækning pga. tekniske problemer, man tænker: ”Oh no! Hvor lang tid skal jeg nu sidde fast her!?” Og tiden fra toget er stoppet til det starter igen, føles super lang. Men vi er også godt klar over, at de tekniske problemer vil blive løst og at toget kan køre videre. På samme måde vil din krop også blive klar til at komme videre ligeså snart den ”repareret” sig selv. Og uanset hvilke tekniske problemer du har, vil de helt sikkert blive repareret – det vil måske føles om en evighed, men bare vid, at du nok skal få lov at køre videre, ligeså snart du er klar til det.

2. Træn Træn Træn!

For at overkomme muren, er det vigtigt at blive ved med at træne, for at vi kan blive stærke nok til at kravle op til toppen og hoppe over. Det vil kun ske hvis du bliver ved med at træne på alle de super seje ting du allerede har lært. Det fede er nemlig, at hver gang du træner et trick bliver du en lille smule stærkere, også selvom du allerede kan tricket i forvejen. Du bliver nemlig bedre til at aktivere de rigtige muskler hver gang vi laver tricket. Eksempelvis kan du i stedet for at sparke, stille og roligt kunne mærke at du bliver bedre til at løfte din straddle en smule mere op hver gang. Det er de små ting der tæller og som rykker os videre.

3. Tænk positivt og tænk præcision!

I starten af vores aerial fitness rejse, tænker vi meget på at forstå og lære det underviseren står og fortæller. Vi tænker knap så meget over præcision og hvordan vores krop ligger eller sidder bedst i det move vi øver. Men perioden, hvor man føler at man er gået en smule i stå, er en fremragende mulighed til at bruge tid på at øve præcision. For det er når kroppen kender tricket, at vi rent faktisk har muligheden for at blive stærkere, for nu skal hjernen nemlig ikke til at tænke på hvilken arm eller ben der skal bruges hvor og hvornår, men faktisk hvordan man bedst optimerer styrken eller fleksibiliteten til at komme til slutpositionen. Så brug din slow-periode til at finde ud af, hvordan du bedst udnytter de tricks du allerede kan, til at blive bedre, stærkere og mere fleksibel.

4. Lyt til din krop!

Det kan være at du føler, at du har ramt muren, men det er måske kun fordi din krop faktisk bare træt efter en masse timers træning, fordi du har trænet så meget at dine muskler nu overbrugte og slappe, fordi det jo bare er verdens fedeste sport, som du bare gerne vil træne hele tiden! Det kan derfor også være din krops måde at fortælle dig, at du lige skal slappe af en uges tid. Ingen træning, bare slappe af, ses med veninderne, ligge på sofaen, se lidt Netflix og bare lade kroppen slappe helt af. For ja, det har den altså også nogen gange brug for, men det kan vi aerialister sjældent forholde os til. Vi har det jo bare bedst på hovedet!

Nina & maibrit

Så ja, Pole Fitness, Aerial Silk og Aerial Hoop har perioder hvor udviklingen ikke er så hurtig som i andre perioder, og det vil ikke kun ske en gang, men flere gange – men det er bare den første mur der virker højest, men når du rammer den, så snak med de andre, snak med din instruktør eller snak med os. Vi er her alle sammen for at hjælpe hinanden, for at motivere hinanden og skubbe hinanden sikkert og så nemt som muligt over de forskellige mure. Og med disse fire små tips, håber vi at vi kan hjælpe dig til at kravle hurtigere over den første mur og hoppe over den for at køre videre. Husk aldrig at give op, der vil altid ligge flere fede tricks på den anden side af muren, som bare venter på at du kommer og lærer dem.

 

//Nina & Maibrit

DK
EN