Sådan får du en god vane

Vi kender alle sammen til de fantastiske mål vi får lavet i 2017, som vi vil nå i 2018, og som vi inderst inde godt ved er total urealistiske, men vi prøver alligevel. Måske dette blev året, hvor vi fik gjort alle de ting, vi ikke nåede de sidste par år. Den anden dag faldt jeg over et nytårsforsæt for 2018 ” Nytårsforsæt 2018: At nå alle de ting jeg glemte i 2017, som jeg egentlig burde havde gjort i 2016, som min mor huskede mig på i 2015, som jeg ikke fik gjort i 2014, og som jeg lovede i 2013”. Da jeg læste det tænkte jeg: ”det er så rigtigt!” Vi farer rundt hver eneste dag, og når knap nok alle dagligdagstingene. Men hvert år den 31. skal vi alligevel lige sætte os ned og lave yderligere titusind mål vi skal nå i det nye år. Ja, det kan man da vist godt kalde super urealistisk, hva'?

Målene vi sætter os er selvfølgelig meget forskellige, nogle vil have et job, andre vil have et barn, nogle vil måske prøve at finde en kæreste og disse mål, kan man selvfølgelig ikke danne sig en vane ud fra. Men rigtig mange af de dagligsdagsmål man sætter sig, som mere tid med familien, mere sundhed i hverdagene, bedre spisevaner og mere træning, drejer sig i bund og grund om at danne vaner. Vi skal have startet en vane, så vi slet ikke kan forestille os en hverdag uden vores mål. Men en vane skabes ikke på en uge, heller ikke en måned, det tager tid og man skal være indstillet på at give sig tid, til at ændre på sin dagligdag. Det er måske helt enkelte ting der skal til, for at vi får tid og overskud til at føre vores mål ud i livet, men det er alt afgørende at vi er ihærdige med at nå dertil.

Drøm stort, men realiser et skridt af gangen

En af de nok vigtigste råd er at drømme stort, men starte småt, som man siger ”mange bække små gør en stor å”. Så måske er din 2018 plan skulle være at være sund, så kan dit startmål, være at træne 2 gange om ugen. Det mål er overkommeligt og ikke urealistisk, men den træning gør stadig at kroppen kommer i gang og får indkorporet nogle gode vaner i sit sytem – hvis du vel at mærket bliver ved længe nok.

upload.jpg

Der er mange små delmål i det at være sund, dette er bare et enkelt eksempel også er det jo en helt anden snak, hvornår man er sund, men lad os vente med det til en anden gang.

Planlæg, planlæg, planlæg!

Ugen startede rigtig fint ud, det var mandag og vi havde faktisk masser af tid denne uge, så vi burde sagtens kunne nå at træne. Vi fik bare ikke lige lagt det ind i vores kalender og inden vi så os om, så var ugen blevet booket op med aftaler, sofaaftener og arbejde, og vi nåede endnu engang ikke lige forbi træningscentret. Og ja, sådan har de fleste af os det nok, vi tænker: ”den her uge bliver god” og pludselig står vi søndag og føler ikke at vi har nået noget som helst. Så planlæg din uge, lav to dage hvor du fast træner, fortæl venner og familie at det er dine træningsdage, så har du også flere som kan hjælpe dig med at holde dig oppe på din aftale. Planlægning er virkelig koden til at nå mere, hvis man altså holder sig til planen.

Find den rigtige motivation

Det kan være svært nok at komme i gang med ens nytårsforsæt, men endnu sværere hvis man ikke har motivation til at komme afsted. Motivation kan være afhængig af to forskellige faktorer, der enten kommer indefra eller udefra. Den motivation der kommer indefra er en motivation vi selv starter, som for eksempel: ”jeg vil gerne være bedre til at træne, fordi jeg får det godt af det”. En motivation der kommer udefra kan være: ”jeg gerne vil træne, fordi jeg vil ligne undertøjsmodellerne”. Oftest holder den udefra kommende motivation ikke særlig længe, vi får i stedet dårlig samvittighed, og mindre selvværd når vi ikke kommer afsted. Hvorimod hvis vi blot kommer afsted, halvdelen af de gange vi havde tænkt os på baggrund af motivationen indefra, så vil den motivation kunne presse yderligere på og få os til at sige: ”godt gået, vi kom et lille stykke af vejen denne måned, lad os se hvad vi kan gøre næste måned”. Så find ud af hvad din motivation for dit nytårsforsæt er? Er det den rigtige motivation?

upload.png

Vi håber selvfølglige at det går dig bedre med dit nytårsforsæt, end vores har gjort de sidste år 😊 Men når du prøver at opnå dit fortsæt, så hav disse små tanker in mente, så bliver det i hvert fald en lille smule sjovere at opnå dit nytårsforsæt. Og hvem ved, måske er 2018 året hvor du opnår alle de mål du har sat dig for at udrette, eller måske bare 10% af dem, hvilket jo også er super fint. Det altid et spørgsmål om at forventningsafstemme med sig selv, så man ikke bliver skuffet, men i stedet har viljen til at forstætte resten af året og de næste mange år med det mål man har sat sig.

// Nina & Maibrit

DK
EN