Hvad er pointen med bendag?

Hvorfor taler man om ben-dag, arm-dag og alle de andre slags dage? Der er faktisk en god grund.
superman poledance tricks

Der er en grund til, at man i fitness ofte snakker om “ben-dag” eller “overkrop-dag”. Kroppen har brug for variation og de forskellige muskelgrupper har brug for restitution. Det kan vi godt nogle gange glemme når vi træner Aerial. Du vil gerne træne hver dag, for du vil se resultater. Men du kan faktisk ødelægge dine resultater, hvis du ikke husker at variere din træning. Hvis du hver eneste dag tager til en Pole Fitness time, så er det primært nogle af de samme muskelgrupper du bruger hver eneste dag.

Det kan også være du har et trick du bare mega gerne vil mestre og træner det hver eneste dag. Sandheden er dog, at du måske faktisk hurtigere ville få tricket, hvis du lod din krop få en hvile-dag eller to mellem dine træninger. Når vi træner så ”nedbryder” vi musklerne og når vi restituerer så ”opbygger” vi dem igen, så de hver gang bliver lidt stærkere. Men giver du ikke musklerne plads til at restituere, så bliver du ved med at nedbryde dem inden de reelt når at bygge sig selv op igen. Derved opnår du ikke den ønskede styrke og ultimativt heller ikke de ønskede resultater. 

Du har måske haft denne oplevelse, at du kom tilbage til træning efter en uges ferie og pludselig havde din krop bare styrke til at udføre nogle tricks du ikke har kunnet længe. Det er the power of restitution: kroppen får lov at komme tilbage i balance og er klar til at performe endnu bedre end den var før din ferie. Dermed ikke sagt, at du altid skal holde en uges pause og aldrig træne hver dag. Nøglen er variation i træningen og nyde når man så endelig er på ferie.

I den sport vi elsker, er det ikke så let at opdele vores træning i “ben-dag” eller ”arm-dag”. Vi er i store træk nødt til at bruge hele kroppen hver gang vi træner. Men så kan man i stedet arbejde med forskellige variationer inden for sporten. Måske er mandag power dag, du træner en masse dynamiske tricks, som kræver masser af power og styrke. Så er du nødt til at geare lidt ned tirsdag, for at kroppen kan performe optimalt og ikke fortsætte mandagens program – måske er dagen sat af til fokus på noget smidighedstræning og rolige positioner, som du holder længere. Onsdag tager du ned og træner og får en masse flow ind i kroppen, danser, bevæger kroppen, og så kan det være du torsdag igen er klar til nogle power tricks, hvis ikke blot kroppen skal bruge en dag, hvor den ikke træner. På den måde får du stadig trænet hver dag, hvis det er dit mål, men du formår også at skabe variation i dit program, og dermed vil din krop bedre kunne restituerer og holde til den træning du udsætter den for. 

Husk at det kun er dig som kan mærke hvad din krop har brug for. Vi som instruktører kan ikke mærke om dine muskler skal have ro. Men du kan mærke om træningen føles godt eller om din krop bruger nødgeneratoren. Din krop er dit vigtigste asset. Hvis du ikke lytter til den, risikerer du skader og derved tvungne pauser fra træningen. Så kan det godt være at det trick man trænede på hver dag, var super nice. Men vi vil alligevel vælge at tro, at lykkefølelsen ved at opnå det, ikke overgår øv-følelsen ved at skulle holde en længere skadespause. Ultimativt, gavner overtræning ikke din krop og heller ikke de resultater du gerne vil se. Desuden er det også vigtigt, at den kost du indtager understøtter dit mål, omend det er at komme i form eller styrke musklerne til det trick du vil opnå. Men det er en anden snak, som vi vil komme ind på senere.

Så næste gang du er nede at træne, husk at lytte til din krop og lad den bestemme hvordan din træning i dag skal være. Så skal du nok nå dine mål. 

Nina & Maibrit